Sarah Jessica Parker en haar Blokker shoplog

Als ik aan de Blokker denk, dan denk ik aan saaie winkels met rijen aan keukenapperatuur en kadootjes die je aan mensen geeft die je eigenlijk niet kent. Maar het bedrijf is aan het veranderen, tenminste wanneer we het nieuws moeten geloven.

Blokken op Blokker

Het moet allemaal anders bij Blokker. De winkels moeten anders, de webshop moet anders, het logo moet anders en er moeten mensen uit.

Op 15 april maakte het bedrijf bekend dat ze wederom bijna 400 mensen ‘moeten laten gaan’ en dat is best veel op een personeelsbestand van 7000 man. Daarnaast starten ze met het verbouwen van de winkels wat een kostenpost is van een kleine 100 miljoen, ook zullen er waarschijnlijk meer dan 100 winkels verdwijnen.

Stoffig imago

Het imago moet anders en dat imago kon inderdaad wel een duur programma in de wasstraat gebruiken want daar lag het stof duimendik bovenop. Het oude logo zag eruit of het in de vroege 80’er jaren op de gevel was geplakt en sindsdien nooit meer was weggehaald, want wanneer je immers lang genoeg wacht dan is oranje vanzelf weer hip.

blokker nieuw logo

Het nieuwe logo doet inderdaad veel moderner aan en ook de assortiment zal worden aangepast. In de winkels zullen nog maar 5000 artikelen te verkrijgen zijn, de rest kun je bestellen in de webshop via de schermen in de winkel. Ook in de webshop bestelde artikelen zullen in winkels afgehaald kunnen worden.

Een logische stap in deze tijd van omnichannel strategie (jeuuh buzzwoord) en misschien ook wel de juiste stap om ander en nieuw publiek naar de winkel te lokken.
Huishoudspullen blijven in de nieuwe formule de boventoon voeren en die heeft ieder huishouden nodig, ook het Instagram meisje en de bebaarde hipster in de koffietent. En ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat dat nu juist niet de mensen zijn die in de Blokker komen.

Here’s Sarah

Blokker heeft heel goed gekeken naar het succes van Nespresso dat niet in de laatste plaats te danken is aan de inzet van een top-celebrity. Good old George doet het al jaren goed voor dit koffiemerk.

Goed voorbeeld doet volgen en Blokker heeft ‘housewive’ Sarah Jessica Parker gestrikt voor de nieuwe TV-reclame van Blokker.

SJP is natuurlijk wereldberoemd om haar serie ‘Sex and the city‘, deze serie handelde over het sex-leven (of gebrek daaraan) van een groep dames in New York. Daarnaast maakte ze ook nog twee speelfilms met dezelfde titel waarmee dit concept echt tot op het bot uitgemelkt werd.

Logisch?

Is de keuze voor SJP een logische? De dame in kwestie is 50+ en dat strookt niet echt met de verjonging van het merk, maar aan de andere kant George Clooney is ouder en daar staan ze van alle leeftijden op zaterdagochtend voor in de rij.
We kunnen aannemen dat bij de huidige core-doelgroep van Blokker Sarah Jessica Parker erg bekend is. De serie liep tot 2004, dus wanneer je nu 35+ bent dan behoorde je toen tot de kijkerschare. Daarnaast heeft Sarah wel het uiterlijk en voorkomen van een succesvolle vrouw van een zekere leeftijd. Het is geen schande om jezelf mee te indentificeren.

Maar wat opvalt is dat de Blokker kiest voor een dame die het woord ‘SEX SEX SEX’ op haar voorheeft heeft staan. En Blokker en sex gaan net zo goed samen als .. ja als wat eigenlijk.

Toekomst

Ik ben heel erg benieuwd of deze commercial eenmalig is of dat er een reeks aan verhalen komt. Dat laatste zou geweldig zijn voor de Blokker-marketeer want hij heeft genoeg haakjes en oogjes in het assortiment van Blokker om verhaaltjes te verzinnen.

Zal de Blokker dit overleven? Zullen ze de accesoires-kopende-meute bij de Ikea kunnen wegtrekken en jong bloed naar de winkels kunnen trekken? Maken straks de YouTube meisjes shoplogs over de Blokker in plaats van over andere hippe tenten? De baan van marketeer bij Blokker lijkt me best spannend op dit moment.

 

Leave a Reply