Google krijgt een AdBlocker, wij leggen uit waarom.

Het is al een tijdje geleden dat het nieuws naar buiten kwam dat de webbrowser van Google een AdBlocker zou krijgen. Dat is op zijn minst ‘vreemd’ te noemen want Google leeft juist van advertenties. Nu heeft Google meer uitleg gegeven wat betreft deze actie, en het is helemaal geen slecht idee.

Block AD

De reden waarom jij een AdBlocker zou willen installeren is dat je helemaak gek wordt van de pop-ups, invliegende beelden, ads die je pas na 10 seconden kunt wegklikken, etcetera. Deze maken je ervaring op het internet soms tot een hel en dan is zo een AdBlocker snel geplaatst.

Wat zijn slechte advertenties?
Wat zijn slechte advertenties?

Waarom je geen AdBlocker moet installeren

Het merendeel van de dingen (content) die je leest op het internet staat daar omdat er websites zijn die deze content maken. Deze websites moeten ook geld verdienen en dat doen ze onder andere door het vertonen van advertenties.

Installeer jij een AdBlocker dan worden deze advertenties niet gezien. Daardoor verdienen de websites geen geld en kunnen ze de content niet maken en heb jij niks om te lezen of te bekijken.

Maar goed, we lopen zo wel een beetje in een kringetje rond. We hebben de advertenties nodig, maar sommige zijn zo slecht dat we ze niet willen bekijken. 

Coalition for Better Ads

Dit is natuurlijk geen beweging van de laatste tijd. Publisher zien het gebruik van AdBlockers al heel lang stijgen en hadden tot nu toe geen goed antwoord. Tot deze week.

Het antwoord is heel simpel, men moet de reden (of een deel van de reden) wegnemen waarom de AdBlockers worden gebruikt. En die reden is dat sommige advertenties ontzettend slecht zijn, echt niet om aan te gluren.

De ´Coalition for Better Ads‘ heeft als doel de advertenties naar een hoger niveau te brengen. Een van de leden van deze coalitie is Google.

Wat gaat Google doen?

De Chrome browser wordt door meer dan de helft van alle internetters gebruikt en Google zelf verdiend het meest aan advertenties van iedereen (samen met Facebook). Dus het is Google er alles aan gelegen om dit probleem te laten verdwijnen.

Om de doelstelling van de ´Coalition for Better Ads‘ te bereiken ( betere advertenties) te bereiken neemt het bedrijf geen halve maatregelen. Over 6 maanden zullen ‘slechte advertenties’ geblokkeerd worden door de ingebouwde AdBlocker in Google Chrome. Bam.

Geen advertenties, geen inkomen. Daarom zal elke bedrijf die advertenties maakt er alles aan doen om de juiste advertenties te laten zien. Waarom? Omdat je meer dan 50% kans hebt dat men jouw advertentie via Google Chrome bekijkt.

Conclusie

Waar de ADBlocker je alle reclame onthoudt en in sommige gevallen de adverteerder laat betalen om toch de advertenties te laten zien (afpersing anyone ?), zal Google alleen die reclames blocken die je internetervaring slecht maken. Best goed plan toch?

image 

Leave a Reply