We kopen nog steeds veel meer offline dan we denken

Blokker winkel nieuwe inrichting

Het aantal nieuwe webshops dat er per jaar bijkomt in Nederland is groot. Daarnaast zien we steeds meer offline-winkels omvallen. Een paar voorbeelden zijn V&D en de eigenaar van Blokker. Wij Nederlanders denken en vinden dat we heel veel online kopen en dat daardoor de winkelstraat het moeilijk heeft. Een onderzoek van PWC laat zien dat de werkelijkheid anders is.

Nederland loopt achter

Het onderzoek dat door PWC onder 2000 consumenten is verricht laat zien dat we het wat betreft online winkelen minder goed doen dan andere landen. Wanneer je het rapport leest dan zien je dat we in sommige sectoren meer dan 15% achterlopen op andere landen.

Ook de groei in voorkeur voor online winkelen loopt achter in vergelijking met andere landen.

Hoe komt dat?

Best een vreemde ontwikkeling in een land waar technologie en internet groot zijn. In het onderzoek worden een aantal redenen aangegeven voor dit resultaat.
Een van deze redenen is dat we in Nederland een goede dekking hebben wat betreft winkelstraten/centra. We zijn een klein land en we zullen relatief minder moeten rijden om bij een winkel te komen. Het onderzoek wijst ook aan dat het percentage winkelen in de ‘provincie’ hoger ligt dan in de randstad.

Daarnaast zegt PWC in het rapport dat de Nederlander het service-level wel kan waarderen in de winkel. Dit wordt niet verder uitgelegd maar ik kan me er zo bij voorstellen dat het om advies, passen en het ‘voelen’ van het product gaat. Direct de juiste maat vinden kun je nu eenmaal niet online, maar wel in de winkel (mits de maat op voorraad is).

De Nederlander is ook tevreden over het service-level van de online winkels. De toppers in Nederland hebben het bezorgen en de verschillende opties goed op orde en het men verwacht ook niet meer van de onliners. Een levertijd van 1-3 dagen vinden we prima met zijn allen.

Met de mobiel in de hand

In andere landen is het winkelen met de mobiel in de hand ook veel gebruikelijker dan in Nederland. Waar in andere landen er tijdens het winkelen gekeken en vergeleken word op de mobiel doen we dat in Nederland veel minder. Dit is absoluut een kans voor de offline-winkelier.

De toppers in online en offline

Wat betreft de fysieke winkels zien we dat het Kruidvat samen met de Action, Hema, Blokker en Etos het het beste doen in Nederland. Bij Bol.com, Wehkamp, Zalando en Coolblue worden de meeste orders geplaatst vanaf een PC of tablet. Op de smartphone kopen we het meeste bij Bol, H&M, Wehkamp en Zalando. 

Bol.com logo

Hierboven vallen een aantal zaken op. Blokker doet het , ondanks de ellende , heel erg goed in de winkelstraat en het Kruidvat staat boven aan. Dat het Kruidvat het zo goed doet bewijst dat winkelinrichting en uitstraling niet altijd de meest belangrijke factoren zijn. 

Coolblue valt bij het shoppen op de smartphone buiten de top 5. Dat is wel een punt van verbetering voor de Rotterdammers dieoveral het beste in willen zijn.

Wehkamp is levende bewijs dat een transformatie van papieren katalogus bedrijf naar een online bedrijf zeker mogelijk is. Bedrijven als OTTO en Neckermann hebben hier de boot gemist.

De miljarden investeringen van Zalando hebben hun vruchten afgeworpen ze hebben zich zowel op PC/Tablet als op mobiel in de Top 3 genesteld.

Bol.com is in Nederland de kampioen wat betreft het online verhaal. Zij hebben de beste dekking in Nederland.

Conclusie

Het is nog lang niet gedaan met het offline winkelen in Nederland, er is dus hoop. Maar wanneer je het rapport leest zie je wel een aantal aanbevelingen waarvan ik de kwaliteit van het personeel belangrijk vind. Misschien is daar de hoge positie van Kruidvat wel aan te danken.

De bovenstaande grafiek laat zien waar de kansen voor zowel offline en online liggen. De productgroepen rechts hebben een lage voorkeur van online aankopen. Daar hebben de offliners nog de macht maar ze zullen wel moeten inzetten op hun online platform want deze ontwikkeling is niet te stoppen.

Download het rapport hier van PWC om de details te bekijken

 

Leave a Reply