Wat een kl*tereclame : Bergman kliniek

Plastische chirurgie of cosmetische chirurgie is een geaccepteerd fenomeen geworden. Men maakt er zelfs al reclame voor. In deze “wat een kl*tereclame” bespreken we de spot van de Bergman kliniek.

Target

Deze reclame kwamen we tegen op het blog van Vance. Schrijfster Marjolein kwam deze reclame tegen terwijl ze gezellig met haar peuter filmpjes zat te kijken.  Nu wil je zo een reclame natuurlijk niet zien wanneer je quality-time hebt met je kind, maar dat is nu eenmaal het nadeel van het internet en de targetting door reclameboeren.

Maar de echte vraagtekens werden gezet bij het verhaal in deze reclame. We zien in de spot een dame in een split-screen situatie, in het rechterscherm is de dame in kwestie altijd net iets minder/uitdagender of meer sexy gekleed en komt ze zelfverzekerder over.

De boodschap is : met een borstvergroting durf je meer, kan je meer en ben je meer. Een bewering die overigens niet uitgesproken wordt in de spot. Vance stelt terecht dat dit wel eens heel veel onzekere mensen onterecht over de streep zou kunnen trekken. Want borstvergroting is echt niet het antwoord op al je (puber)problemen.

Balanceren

Bergman Kliniek doet in principe niets verkeerd. In de spot is het verschil klein en doet de dame aan de linkerkant even zoveel als de dame aan de rechterkant. Het verschil zit hem alleen in de uitstraling en de mate van zelfverzekerheid die de persoon in kwestie uitstraalt.

Maar aan de andere kant is het wel heel erg subtiel hoe je als kijker een bepaalde richting op gaat al gelang de spot vordert. De genadeslag komt in de payoff van de reclame “overweeg je een borstvergroting..?” etc.

De kliniek zou zich kunnen verdedigen door te zeggen dat reclames nu eenmaal inspringen op een behoefte of deze juist proberen te opwekken. Maar we hebben het in dit geval niet over kleding, schoenen of een toetje.

Hoe denk jij over de reclame van de Bergman Kliniek?

Via Vance

Leave a Reply